Przedszkole Integracyjne w Namysłowie

Ćwiczenia fonacyjne (głosowe)

Ćwiczenia fonacyjne - mają na celu ustawianie prawidłowej emisji głosu, dziecko ma nauczyć się właściwego posługiwania się głosem. Prowadzenie ćwiczeń fonacyjnych pozwala na zlikwidowanie u dzieci głosów zbyt piskliwych, krzykliwych. Również wśród tych ćwiczeń wyróżniono kilka ich rodzajów – ze względu na ich cele. I tak:

  • ćwiczenia wstępne – stosowane w celu zniesienia napięcia mięśni krtani i gardła;
  • ćwiczenia w wymawianiu głosek oraz ćwiczenia w wymawianiu  samogłosek i spółgłosek.

Ćwiczenia fonacyjne powinny być prowadzone po podstawowych ćwiczeniach oddechowych, a potem łącznie z tymi ćwiczeniami oddechowymi, które wydłużają fazę wydechową.

Z przedszkolakami możemy bawić się elementami ćwiczeń fonacyjnych wykorzystując  nosowe głoski m i n np. dzieci mruczą przez nos- jakby wydłużając wymowę m lub n. Wymowie tych głosek towarzyszy zawsze drganie skrzydełek nosa i warg, co łatwo sprawdzić przez dotyk palcem.

Do przedłużonego mmmmmm dodajemy na końcu samogłoski:

mmma,
mmmo,
mmmu,
mmme,
mmmi

- albo zaczynamy od samogłoski, kontynuując dalej spółgłoskę nosową:

ammm…
ommm…
ummm…
emmm…
immm…

- możemy też samogłoski łaczyć w ciag wypowiadanej z przedłużeniem spółgłoski nosowej:

mmmammm,
mmmommm,
mmmummm,
mmmemmm,
mmmimmm itd.

  • Prowadzący czyta wiersz „Psss…”, polecając dzieciom, aby przy powtarzającym się motywie psss… naśladowały jak najdłużej ten dźwięk.

Napompował Oluś 
gumowy materac, 
lecz nie wcisnął korka. 
I co będzie teraz?
- psss…, psss…
- psss…, psss…
Jedzie na rowerze 
gruba Weronika.-Psss…
z jednego koła powietrze jej znika.
- Psss…, psss…
- psss…, psss…
Z powietrzem tak bywa:
gdy dziurkę znajduje, 
to bez pozwolenia
z sykiem wylatuje!
-Psss…, psss…
- psss…, psss…

Utrudnienie polega na tymże dzieci zaczynają syczeć głośno, a w miarę „ulatniania się powietrza”  głos jest coraz słabszy, cichszy, aż zupełnie zanika.

  • Dzieci uczymy również modulowania siły głosu.

np. kołysanka dla  misia
Aaaaaaaaaaaaaaaa
Ooooooooooooo
Eeeeeeeeeeeeeee
(śpiewane na melodię Aaaa , kotki dwa…)
- można zabawić się w echo
np. dziecko woła „Ela!” , a „echo” odpowiada coraz ciszej i ciszej powoli i rytmicznie:
Ela-Ela  Ela  El
a  Ela

Materiał opracowała:

mgr Małgorzata Janiszewska
nauczyciel dyplomowany
Przedszkola Integracyjnego w Namysłowie