Przedszkole Integracyjne w Namysłowie








-
-
Statystyki
- Odwiedziny: 114271
- Do końca roku: 94 dni
- Do wakacji: 267 dni
Ćwiczenia fonacyjne (głosowe)
Ćwiczenia fonacyjne - mają na celu ustawianie prawidłowej emisji głosu, dziecko ma nauczyć się właściwego posługiwania się głosem. Prowadzenie ćwiczeń fonacyjnych pozwala na zlikwidowanie u dzieci głosów zbyt piskliwych, krzykliwych. Również wśród tych ćwiczeń wyróżniono kilka ich rodzajów – ze względu na ich cele. I tak:
- ćwiczenia wstępne – stosowane w celu zniesienia napięcia mięśni krtani i gardła;
- ćwiczenia w wymawianiu głosek oraz ćwiczenia w wymawianiu samogłosek i spółgłosek.
Ćwiczenia fonacyjne powinny być prowadzone po podstawowych ćwiczeniach oddechowych, a potem łącznie z tymi ćwiczeniami oddechowymi, które wydłużają fazę wydechową.
Z przedszkolakami możemy bawić się elementami ćwiczeń fonacyjnych wykorzystując nosowe głoski m i n np. dzieci mruczą przez nos- jakby wydłużając wymowę m lub n. Wymowie tych głosek towarzyszy zawsze drganie skrzydełek nosa i warg, co łatwo sprawdzić przez dotyk palcem.
Do przedłużonego mmmmmm dodajemy na końcu samogłoski:
mmma,
mmmo,
mmmu,
mmme,
mmmi
- albo zaczynamy od samogłoski, kontynuując dalej spółgłoskę nosową:
ammm…
ommm…
ummm…
emmm…
immm…
- możemy też samogłoski łaczyć w ciag wypowiadanej z przedłużeniem spółgłoski nosowej:
mmmammm,
mmmommm,
mmmummm,
mmmemmm,
mmmimmm itd.
- Prowadzący czyta wiersz „Psss…”, polecając dzieciom, aby przy powtarzającym się motywie psss… naśladowały jak najdłużej ten dźwięk.
Napompował Oluś
gumowy materac,
lecz nie wcisnął korka.
I co będzie teraz?
- psss…, psss…
- psss…, psss…
Jedzie na rowerze
gruba Weronika.-Psss…
z jednego koła powietrze jej znika.
- Psss…, psss…
- psss…, psss…
Z powietrzem tak bywa:
gdy dziurkę znajduje,
to bez pozwolenia
z sykiem wylatuje!
-Psss…, psss…
- psss…, psss…
Utrudnienie polega na tymże dzieci zaczynają syczeć głośno, a w miarę „ulatniania się powietrza” głos jest coraz słabszy, cichszy, aż zupełnie zanika.
- Dzieci uczymy również modulowania siły głosu.
np. kołysanka dla misia
Aaaaaaaaaaaaaaaa
Ooooooooooooo
Eeeeeeeeeeeeeee
(śpiewane na melodię Aaaa , kotki dwa…)
- można zabawić się w echo
np. dziecko woła „Ela!” , a „echo” odpowiada coraz ciszej i ciszej powoli i rytmicznie:
Ela-Ela Ela Ela Ela
Materiał opracowała:
mgr Małgorzata Janiszewska
nauczyciel dyplomowany
Przedszkola Integracyjnego w Namysłowie