Przedszkole Integracyjne w Namysłowie








-
-
Statystyki
- Odwiedziny: 114326
- Do końca roku: 94 dni
- Do wakacji: 267 dni
Przekroczenie progu przedszkolnego
Jak ułatwić dziecku przekroczenie progu przedszkolnego?
Co może zrobić rodzic, by ułatwić dziecku przekroczenie progu przedszkolnego?
- Wytwarzać u dziecka pozytywne nastawienie do przedszkola.
- Stopniowo dostosowywać rytm dnia dziecka do tego, jaki panuje w przedszkolu (np. zbliżone pory posiłków, przesunięcie drzemki na godzinę odpowiadającą porze leżakowania).
- Kształtować u dziecka umiejętności porozumiewania się z innymi dziećmi i dorosłymi (poprzez zachętę do prowadzenia rozmów, dzielenie się przeżyciami).
- Włączyć dziecko w przygotowania do pójścia do przedszkola, kupując wspólnie piżamkę czy przytulankę, która będzie mu towarzyszyć.
- Przeprowadzić tzw. trening umiejętności społecznych, polegający na doświadczaniu przez dziecko przebywania z innymi dorosłymi i dziećmi a także rozstania z rodzicami.
- Wdrażać dziecko do samoobsługi (samodzielne jedzenie łyżką, mycie rąk, załatwianie potrzeb fizjologicznych, zdejmowanie i ubieranie podstawowych części garderoby).
- Dostarczać dziecku materiały plastyczne, z którymi zetknie się w przedszkolu.
- Stopniowo oswajać dziecko z okolicą, budynkiem przedszkolnym, placem zabaw a także salą i personelem placówki.
- Brać udział w zajęciach adaptacyjnych.
Adaptację ułatwia:
- Racjonalne podjęcie decyzji.
- Pozytywne myślenie o placówce (zaufanie do personelu).
- Poznanie placówki przez dziecko.
- Wcześniejsze dostarczanie dziecku doświadczeń przebywania z innymi dorosłymi, bycia bez mamy.
- Umożliwienie kontaktów z innymi dziećmi.
- Usamodzielnienie dziecka.
- Jasne ustalenia reguł gry i konsekwencja w ich przestrzeganiu ( kto, gdzie, kiedy, dlaczego).
- Stopniowe przyzwyczajanie dziecka do placówki (krótki czas pobytu, bez posiłków, leżakowania), towarzyszenie dziecku.
- Akceptacja dziecka i zrozumienie jego stresu, wspieranie dziecka.
- Okazywanie spokoju, poczucia bezpieczeństwa podczas rozstania.
- Czas na bycie z dzieckiem po odebraniu z przedszkola.
- Ujednolicenie rytmu życia w przedszkolu i domu.
Adaptację utrudnia:
- Niepewność decyzji.
- Brak zaufania do placówki, podejrzliwość wobec personelu.
- Nadopiekuńczość, wyręczanie dziecka w czynnościach związanych z samoobsługą.Traktowanie dziecka przedmiotowo (syndrom „worka kartofli”).
- Wyrzuty sumienia, niepokój, lęk, poczucie zagrożenia.
- Nieznajomość placówki.
- Brak jasnych reguł, zmienność.
- Brak doświadczeń społecznych w kontaktach z innymi dorosłymi i dziećmi.
- „Złe” przyzwyczajenia dziecka (np. zasypianie z dzieckiem).
- Straszenie przedszkolem, paniami...
- Brak zrozumienia dla trudnych zachowań dziecka, obrażanie się na dziecko, odrzucanie.
Dobre rady na pierwszy dzień:
- opowiedz dziecku jak będzie wyglądał jego dzień i postaraj się, by tak było,
- wstańcie na tyle wcześnie, by dać dziecku szansę na spokojne zjedzenie śniadania i inne rutynowe czynności,
- możliwie konkretnie powiedz dziecku, kiedy je odbierzesz (np. po obiedzie, a nie „za chwilkę”) i koniecznie dotrzymaj obietnicy,
- nie przeciągaj pożegnania - nic tak nie utrwala płaczu dziecka jak świadomość, że za jego pomocą może ono osiągnąć to, na czym mu w danej chwili zależy,
- kontroluj co mówisz do dziecka,
- bądź świadomy, że często drugie pożegnanie jest trudniejsze i bardziej dramatyczne od pierwszego.