Przedszkole Integracyjne w Namysłowie





-
-
Statystyki
- Odwiedziny: 86948
- Do końca roku: 213 dni
- Do wakacji: 22 dni
Wczesne Wspomaganie Rozwoju
ROZPORZĄDZENIE OKREŚLA WARUNKI ORGANIZOWANIA WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECI MAJĄCEGO NA CELU:
- pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole, zwanego dalej „wczesnym wspomaganiem”, w tym kwalifikacje wymagane od osób prowadzących wczesne wspomaganie, a także formy współpracy z rodziną dziecka.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. – Prawo oświatowe
- Rozp. MEN z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci
ZAJĘCIA WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU:
- Zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka ma celu pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.
- Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu.
SKŁAD ZESPOŁU:
W skład zespołu wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym:
1) pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka;
2) psycholog;
3) logopeda.
W skład zespołu, w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny, mogą wchodzić również inni niż wymienieni specjaliści.
DO ZADAŃ ZESPOŁU NALEŻY:
Ustalenie, na podstawie diagnozy poziomu funkcjonowania dziecka zawartej w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, kierunków i harmonogramu działań podejmowanych w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka, uwzględniających rozwijanie aktywności i uczestnictwa dziecka w życiu społecznym oraz eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających jego funkcjonowanie.
Nawiązanie współpracy z:
- przedszkolem, inną formą wychowania przedszkolnego, oddziałem przedszkolnym w szkole podstawowej, do którego uczęszcza dziecko, lub innymi podmiotami, w których dziecko jest objęte oddziaływaniami terapeutycznymi, w celu zapewnienia spójności wszystkich oddziaływań wspomagających rozwój dziecka,
- podmiotem leczniczym w celu zdiagnozowania potrzeb dziecka wynikających z jego niepełnosprawności, zapewnienia mu wsparcia medyczno-rehabilitacyjnego i zalecanych wyrobów medycznych oraz porad i konsultacji dotyczących wspomagania rozwoju dziecka,
- ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku i jego rodzinie pomocy, stosownie do ich potrzeb;.
Opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania, zwanego dalej „programem”, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu oraz koordynowania działań osób prowadzących zajęcia z dzieckiem.
Ocenianie postępów oraz trudności w funkcjonowaniu dziecka, w tym identyfikowanie i eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym.
Analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w programie, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny, oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.
ZESPÓŁ WSPÓŁPRACUJE Z RODZINĄ DZIECKA POPRZEZ:
1) udzielanie pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem: wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem, rozpoznawanie zachowań dziecka i utrwalanie właściwych reakcji na te zachowania;
2) udzielanie instruktażu i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem;
3) identyfikowanie i eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie dziecka, w tym jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym, oraz pomoc w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka oraz w pozyskaniu i wykorzystaniu w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i niezbędnego sprzętu
CO POWINNI ZROBIĆ RODZICE:
- Zgłosić się do poradni psychologiczno – pedagogicznej
- Wypełnić wniosek o wydanie opinii o wczesnym wspomaganiu rozwoju
- Zgłosić się w poradni z dzieckiem na badania w ustalonym terminie
- Po otrzymaniu opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju zgłosić się do najbliższej placówki prowadzącej takie wspomaganie np. poradni psychologiczno-pedagogicznej, przedszkola.
EFEKTY WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU:
Aby efekty pracy z dzieckiem były widoczne działaniami z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju powinno być objęte całe środowisko rodzinne dziecka. Podstawowym celem tych działań jest przede wszystkim:
- przekazywanie informacji o stanie dziecka, przyczynach zaburzeń rozwoju i różnych nieprawidłowościach oraz sposobach radzenia sobie z dzieckiem;
- wskazanie sfery rozwoju, które rokują pozytywnie, w których dziecko funkcjonuje dobrze;
- udzielanie rodzinom wskazówek co do metod i technik usprawniania rozwoju dziecka w warunkach domowych, udzielanie instruktażu i porad;
- włączenie rodziców do procesu pomocy dziecku, aby sami mogli odkryć swoje możliwości i umiejętności, umocnienie ich w kompetencjach rodzicielskich;
- udzielanie pomocy w zakresie kształtowania pożądanych postaw i zachowań w kontaktach z dzieckiem, wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami a dzieckiem;
- wsparcie psychologiczno-pedagogiczne, niwelowanie poczucia osamotnienia, bycie z rodzicami i gotowość do wspólnego rozwiązywania trudnych problemów;
- redukowanie lub eliminowanie błędów wychowawczych popełnianych przez rodziców, edukacja m.in. w zakresie obserwowania i interpretowania zachowań dziecka i odpowiedniego postępowania z nim;
- informowanie rodziców o wyborze odpowiednich zabawek, sprzętu, pomocy rehabilitacyjnej, pomoc w docieraniu do różnych specjalistów i uzyskaniu świadczeń socjalnych;
- zapobieganie sytuacji, w której rodzeństwo dziecka objętego pomocą zostaje odsunięte na dalszy plan, co może również opóźnić jego rozwój i powodować problemy wychowawcze.
Pomocą dla rodziców może też być ułatwianie im kontaktu z innymi rodzicami mającymi dzieci z dysfunkcjami rozwojowymi oraz z właściwymi organizacjami.
RADY DLA RODZICÓW:
- Wspomaganie rozwoju dziecka należy rozpoczynać możliwie jak najszybciej!
- Najważniejszą rolę w tym procesie powinni odgrywać rodzice!
- Specjaliści podają tylko wskazówki do pracy z dzieckiem!
- Nie należy sygnalizować dziecku zniecierpliwienia w oczekiwaniu na spektakularne sukcesy w rozwoju.
- Należy stworzyć dziecku rozwijające otoczenie oraz umożliwić mu uczestniczenie w zabawach ruchowych w domu oraz na świeżym powietrzu, należy wykorzystywać naturalne sytuacje codzienne do podejmowania przez dziecko aktywności wspomagających jego rozwój.
- Należy budować pozytywne więzi w rodzinie.
- Nie ważne iloma metodami posłużysz się usprawniając swoje dziecko, najważniejsze jest to, czy akceptujesz swoje dziecko i masz z nim dobre relacje!
ZESPÓŁ WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA:
- MGR URSZULA CZERWIŃSKA - pedagog specjalny
- MGR MAŁGORZATA JANISZEWSKA - logopeda
- MGR MAŁGORZATA KAPUŚCIK - pedagog specjalny
- MGR ANNA KONEFAŁ - pedagog specjalny
- MGR JOLANTA CZARNECKA - KUKA - psycholog
- MGR DARIA SZUBERT - ŁABĘDZKA - pedagog specjalny
- MGR BEATA PORZUCEK - pedagog
- MGR KATARZYNA ROEMER- pedagog specjalny
PRZYDATNE ADRESY:
NAMYSŁÓW:
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
ul. Mickiewicza 14, 46-100 Namysłów
tel./fax 774 101 267
strona internetowa: www.poradnia-namyslow.pl
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Pl. Wolności 12a, 46-100 Namysłów
tel. 774 103 695 wew. 166
e-mail: pcprnamyslow@poczta.onet.pl
Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności
Pl. Wolności 12A
46-100 Namysłów
pokój nr 17, parter
tel. (077) 410 36 95 wew. 168,fax (077) 410 39 22
e-mail: zdrowie@namyslow.pl
Obsługa interesantów – parter pok. nr 17
Komisje orzekające – parter pok. nr 19
www.bip.namyslow.pl
Ośrodek Pomocy Społecznej w Namysłowie
ul. Harcerska 1
46-100 Namysłów
tel. (077) 410 75 09
e-mail: opsnamyslow@poczta.onet.pl
strona internetowa: www.opsnamyslow.pl
OPOLE:
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
ul. Niedziałkowskiego 9, 45-085 Opole
tel. 774 549 216; 774 549 217
Fax.: 774 539 413
strona internetowa: www.pppopole.pl
Poradnia dla Osób z Autyzmem i Pokrewnymi Zaburzeniami Rozwoju PRODESTE
ul. G. Morcinka 43, 45-531 Opole
tel. 774 538 160, 600 387 816
e-mail: prodeste@prodeste.pl
strona internetowa: www.prodeste.pl
Wojewódzki Specjalistyczny Zespół Neuropsychiatryczny
ul. Wodociągowa 4, 45-221 Opole,
tel. 775 414 221 (rejestracja)
tel. 775 414 222 (rejestracja)
strona internetowa: www.wszn.opole.pl