Przedszkole Integracyjne w Namysłowie

„Co z czego otrzymujemy” – gr. II „Pszczółki”

W minionym tygdniu dzieci z gr. "Pszczółki" poznawły tajemnicę wełnianych kłębków, melczną rodzinę. Dowiedziały się również skąd się bierze mąka i jak można zamknąć lato w słoiku?

Z wełny układały wełniany wzorek, poznały historię wełnianej owieczki, wykonały pracę plstyczną pt. "Owieczki na hali" w oparciu o metodę Doroty Dziamskiej  "Edukacja przez ruch". Dzieci dowiedziały się skąd pochodu wełna, nazywały części garderoby, które są wełniane.

Podczas kolejnego zajęcia poznały produkty pochodzące z mleka, na zajeciach rytmicznych ksztatowały poczucie rytmu oraz wesoło ćwiczyły z woreczkami. Uczyły się również nowej piosenki pt. "Na mlecznej rzece" oraz grały na instrumentach.

I. Płynie sobie mleczna rzeka
i pyszności niesie z mleka:
masło, serek, czekoladki, batoniki,
mleczne żelki, ze śmietanką jogurciki.
Lecz najważniejsze dla ochłody
i dla zgody to są pyszne lody!

Ref.: Pa-ram-pam-pam.
Pa-ram-pam-pam.
To są pyszne lody!

II. Płynie rzeka tuż przy łące,
na niej statek cały w mące.
Z mąki chlebek i pierożki, i bułeczka,
naleśniki, pączki, pizza i ciasteczka.
Lecz najważniejszy – pyszny, wielki,
kolorowy – tort urodzinowy!

Ref.: Pa-ram-pam-pam.
Pa-ram-pam-pam.
Tort urodzinowy!

Przedszkolaki poznały nową zabawę muzyczno-ruchową pt. "Cofa auto", które im przypadło do gustu, wesoło się przy niej bawili.

W ramach programu innowacyjnego „EDUKACJA DALTOŃSKA  – ODPOWIEDZIALNOŚĆ, SAMODZIELNOŚĆ, WSPÓŁPRACA”, dzieci otrzymały zadanie do wykonania wg instrukcji. Zadanie to mogli zrobić w dowolnie wybranym przez siebie czasie, do końca tygodnia. Na naszej tablicy zadań została przedstawiona instrukcja w formie zdjęć, aby po kolei czynności pokazywały dzieciom, jak należy wykonać pracę plastyczną pt. "Kolorowa krowa".

To było pierwsze zadanie polegające na ilustowaniu czynności, który przeprowadza dziecko przez kolejne etapy wykonania określonych działań. Instrukcja obrazkowa sprawdza się, kiedy chcemy przygotować dzieci do samodzielnego rozwiązywania problemów, np. nie rozumiem zadania. Co robię? – "czytam" polecenie. Odpowiednia wizualizacja i prezentacja pozwala dziecku na samodzielne rozwiązanie problemu. Dzięki temu dziecko może samodzielnie przygotować potrzebne materiały i – podążając za kolejnymi punktami instrukcji – wykonać zadanie oraz osiągnąć założony cel. 

Przedszkolaki poznały jak powstaje mąka w oparciu o historyjkę obrazkową pt. "Od ziarenka do bochenka" i w ten sposób dowiedziały się skąd się bierze chleb. 

Mąka powstaje ze zmielonych ziaren zbóż. Rolnik zbiera zboże na polu, a potem zawozi je do młyna. Tam zboże jest oczyszczane, czyli przesiewane przez sita. Usuwane są z niego różne zanieczyszczenia, np. kawałki chwastów, które rosły na polu. Czasem zboże wymaga również suszenia, bo zostało zebrane np. po opadach deszczu. Potem czyste już zboże jest mielone raz lub kilka razy – tak powstaje mąka. Pakowana jest do worków i przewożona np. do sklepów lub do piekarni. Mąkę można otrzymać także np. z ryżu (poprzez zmielenie jego ziaren). Powstaje wtedy mąka ryżowa. Mąkę można również otrzymać z ziemniaków (to tzw. mąka ziemniaczana) lub z nasion kukurydzy (to mąka kukurydziana).

Dzieci poznawały właściwości mąki, bawiły się przy tym oraz dośwadczały. Ciecz nienewtonowska to świetne odkrycie. Mąka ziemniaczana w połączeniu z wodą tworzą masę o zaskakujących właściwościach: z jednej strony jest lejącą cieczą, z drugiej strony – zgnieciona lub uderzona robi się naprawdę twarda – można ją skruszyć w palcach.

Płyn nienewtonowski łatwo zrobić ze skrobi i wody. Wsypujemy mąkę ziemniaczaną (np. 1kg) i stopniowo dodajemy wodę. Jeśli dzieciom znudzi się zabawa białą cieczą, to można spróbować pobawić się w jej barwienie i mieszanie kolorów za pomocą pasków bibuły.

"Pszczółki" wspólnie upiekły chleb z mąki, pracowały, mieszały, aż pięknie upieczony chlebek na koniec próbowały.

Na koniec tygodnia, dzieci zamykały owoce w słoikach :-) Robiły samodzielnie kompoty owocowe oraz wypowiadały się na temat swoich doświadczeń w przygotowywaniu przetworów na zimę.

Tydzień minął nam bardzo pracowicie :-)

ZOBACZ: GALERIA ZDJĘĆ >>>