Przedszkole Integracyjne w Namysłowie

ROLA ZABAWY W ROZWOJU DZIECKA

Serdecznie dziękujemy Rodzicom naszych "Pszczółek" za obdarowanie nas zabawkami, grami planszowymi  oraz puzzlami :-)

"DZIECKO, KTÓRE SIĘ BAWI, NIE TRACI CZASU, ALE BUDUJE I TWORZY SAMEGO SIEBIE POPRZEZ RÓŻNE FORMY DZIAŁALNOŚCI ZABAWOWEJ"

A.SAWICKA

  • Zabawa jest podstawową formą aktywności dziecka.
  • Uczy dawać, brać, dzielić się, współpracować i podporządkowywać swoją osobowość w grupie.
  • Jest istotnym czynnikiem rozwoju abstrakcyjnego myślenia.
  • Wpływa na kształtowanie umiejętności kierowania swym zachowaniem, uczy przestrzegania i dostosowywania się do określonych norm i reguł postępowania.

Zabawa spełnia wiele funkcji w rozwoju dziecka

  • Poznawcza - umożliwia przekazywanie i nabywanie pojęć, różnorodnej wiedzy.
  • Funkcjonalna - pozwala dziecku na przygotowanie się do przyszłego życia; uczy nawiązywania kontaktów z rówieśnikami, uczy poznawać i rozwiązywać problemy.
  • Komunikatywna - dziecko uczy się komunikowania z innymi w sposób dla nich zrozumiały, a także musi zrozumieć co inni mają mu do zakomunikowania.
  • Kompensacyjna - pozwala dziecku zrealizować potrzebę aktywności, działania.
  • Interpersonalna - pozwala dziecku na "wgląd w siebie", dzięki zabawie poznaje ono swoje możliwości i zdolności.
  • Terapeutyczna- pozwala na rozładowanie i uwalnianie tłumionych napięć emocjonalnych.

Wspólne zabawy pozytywnie oddziałują na kształtowanie takich cech osobowości, jak:

  • koleżeńskość,
  • cierpliwość,
  • życzliwość,
  • wytrwałość,
  • poczucie odpowiedzialności,
  • chęć niesienia pomocy.

ZABAWY EDUKACYJNE TO:

  • zabawy w rozwiązywanie problemów (rozwiązywanie problemów oznacza, że dziecko musi nauczyć się czegoś nowego w nowej nieznanej mu sytuacji, wyciągając wnioski z posiadanej wiedzy i doświadczeń,
  • zabawy w samodzielne odkrywanie (eksperymentowanie, doświadczanie),
  • zabawy przez twórcze naśladowanie (wchodzenie w różne role, naśladowanie zachowań innych).