Przedszkole Integracyjne w Namysłowie
-
-
Statystyki
- Odwiedziny: 215780
- Do końca roku: 227 dni
- Do wakacji: 34 dni
ROLA ZABAWY W ROZWOJU DZIECKA
Serdecznie dziękujemy Rodzicom naszych "Pszczółek" za obdarowanie nas zabawkami, grami planszowymi oraz puzzlami :-)
"DZIECKO, KTÓRE SIĘ BAWI, NIE TRACI CZASU, ALE BUDUJE I TWORZY SAMEGO SIEBIE POPRZEZ RÓŻNE FORMY DZIAŁALNOŚCI ZABAWOWEJ"
A.SAWICKA
- Zabawa jest podstawową formą aktywności dziecka.
- Uczy dawać, brać, dzielić się, współpracować i podporządkowywać swoją osobowość w grupie.
- Jest istotnym czynnikiem rozwoju abstrakcyjnego myślenia.
- Wpływa na kształtowanie umiejętności kierowania swym zachowaniem, uczy przestrzegania i dostosowywania się do określonych norm i reguł postępowania.
Zabawa spełnia wiele funkcji w rozwoju dziecka
- Poznawcza - umożliwia przekazywanie i nabywanie pojęć, różnorodnej wiedzy.
- Funkcjonalna - pozwala dziecku na przygotowanie się do przyszłego życia; uczy nawiązywania kontaktów z rówieśnikami, uczy poznawać i rozwiązywać problemy.
- Komunikatywna - dziecko uczy się komunikowania z innymi w sposób dla nich zrozumiały, a także musi zrozumieć co inni mają mu do zakomunikowania.
- Kompensacyjna - pozwala dziecku zrealizować potrzebę aktywności, działania.
- Interpersonalna - pozwala dziecku na "wgląd w siebie", dzięki zabawie poznaje ono swoje możliwości i zdolności.
- Terapeutyczna- pozwala na rozładowanie i uwalnianie tłumionych napięć emocjonalnych.
Wspólne zabawy pozytywnie oddziałują na kształtowanie takich cech osobowości, jak:
- koleżeńskość,
- cierpliwość,
- życzliwość,
- wytrwałość,
- poczucie odpowiedzialności,
- chęć niesienia pomocy.
ZABAWY EDUKACYJNE TO:
- zabawy w rozwiązywanie problemów (rozwiązywanie problemów oznacza, że dziecko musi nauczyć się czegoś nowego w nowej nieznanej mu sytuacji, wyciągając wnioski z posiadanej wiedzy i doświadczeń,
- zabawy w samodzielne odkrywanie (eksperymentowanie, doświadczanie),
- zabawy przez twórcze naśladowanie (wchodzenie w różne role, naśladowanie zachowań innych).