Przedszkole Integracyjne w Namysłowie








-
-
Statystyki
- Odwiedziny: 114335
- Do końca roku: 94 dni
- Do wakacji: 267 dni
Kształtowanie zachowań u przedszkolaków
Pomaganie innym - dziecko ma być usłużne i chętne do pomocy.
Jak to osiągnąć?
- Wykorzystywać wszystkie sytuacje, w których dziecko może pomóc;
- Okazywać radość, nawet przesadnie, gdy dziecko stara się nam pomóc, nawet, gdy robi to nieporadnie;
- Głośno mówić o tym, co dobrego zrobiło, jakie jest potrzebne i ważne;
Nawyk dbałości o porządek.
Jak to osiągnąć?
- Zachęcać dziecko do porządkowania swojego pokoju, miejsca zabawy;
- Nie wyręczać dziecka w czynnościach porządkowych;
- Korzystać z sytuacji, gdy dziecko chce pomagać i towarzyszyć dorosłemu przy sprzątaniu, nawet, gdy miałoby przeszkadzać;
- Organizować wspólne sprzątanie: pokazywać dziecku, co i jak należy robić;
- Podpowiadać kolejne czynności; okazywać radość z efektów; wstrzymać się od karcenia i ciągłego poprawiania;
- Podkreślać zasługi dziecka w sprzątaniu.
Nawyk szanowania czyjegoś wysiłku i tego, co dobrego zrobił inny człowiek.
Jak to osiągnąć?
- Wykorzystywać każdą sytuacje dnia codziennego do uświadomienia ważności tej społecznej umowy, np. trzeba wytrzeć buty przed wejściem do domu, żeby mama nie musiała sprzątać brudnej podłogi; trzeba zamykać drzwi, bo może być katastrofa, może to przeszkadzać innym; nie należy rozrzucać przedmiotów, bo robi się bałagan i jest kłopot ze sprzątaniem;
Nawyk właściwego zachowania się przy stole i kształtowanie dobrych manier przy jedzeniu.
Jak to osiągnąć?
- Spożywanie posiłków nie może być mylone z zabawą;
- Przestrzegać ceremoniału jedzenia: nakrywać stół, sprzątać po posiłku;
- Być dla dziecka wzorem do naśladowania;
- Podpowiadać dziecku, co ma robić, gdy zajmie już miejsce przy stole: usiąść prosto, jeść we właściwy sposób;
- Chwalić za postępy i sukcesy;
Nawyk bezkonfliktowego kładzenia się do snu.
Jak to osiągnąć?
- Towarzyszyć dziecku w czynnościach przygotowawczych: pomagać przy rozbieraniu się, myciu- podpowiadać kolejne czynności;
- Poświecić chwilkę na osobisty kontakt: rozmowę, czytanie bajki, opowiadanie;
- Zachowywać zawsze tę samą kolejność czynności;
Nawyk radosnego budzenia się
Jak to osiągnąć?
- Dawać dobry przykład - budzić dziecko z uśmiechem na ustach;
- Nawyk właściwego zachowania się w ubikacji.
- Jak to osiągnąć?
- Udzielać rad, wzmacniać pozytywne zachowania dziecka;
Nawyk samodzielnego rozbierania się i ubierania.
Jak to osiągnąć?
- Poświęcać sporo czasu na kształtowanie umiejętności samoobsługowych;
- Nie wyręczać dziecka;
Literatura:
„Wspomaganie rozwoju umysłowego czterolatków i pięciolatków” E. Gruszczyk- Kolczyńska, E. Zielińska;