Przedszkole Integracyjne w Namysłowie

Projekt "Czyściochowe przedszkole" - zagadnienie "Czystość rąk"

Dzieci z gr. I "Pszczółki" i gr. III "Misie" uczestniczą w projekcie "Czyściochowe Przedszkole". Jest to nowy program edukacyjny dla przedszkoli w całej Polsce, organizowany przez firmę Rossmann w ramach programu Rossnę! Junior.

Wizja i cel programu

Higiena osobista to jeden z istotniejszych elementów codziennego życia, który wpływa nie tylko na wygląd, ale również na zdrowie. Dobrych nawyków, także higienicznych, uczymy się już od najmłodszych lat. To, co wtedy przyswoimy, procentuje w dorosłym życiu.

Czas intensywnej nauki w wieku przedszkolnym warto wykorzystać także na kształtowanie dobrych nawyków higienicznych. Program Czyściochowe Przedszkole ma na celu pomagać nauczycielom w edukacji i motywowaniu przedszkolaków do codziennego dbania o higienę.

W minionym tygodniu poruszaliśmy zagadnienie dotyczące tematu "CZYSTOŚĆ RĄK". Celem tych zajęć było:

  • zapoznanie z prawidłową techniką mycia rąk,
  • zapoznanie z zasadami zachowania w łazience,
  • kształtowanie umiejętności dbania o czystość rąk,
  • kształtowanie świadomości ekologicznej,
  • zapoznanie z zasadami dbania o czystość rąk.

Blok 1: Wiem, kiedy trzeba myć ręce

Dzieci poznały historię pieska Łapsona słuchając opowiadania pt. "Łapson i mycie rąk", który już wie kiedy należy myć łapy. Dzieci miały możliwość obejrzeć różne preparaty do mycia rąk: mydło w kostce (mogą być różne rodzaje), w płynie, żel antybakteryjny, nawilżane chusteczki do rąk itp. Przedszkolaki chętnie dotykały, wąchały i układały preparaty w kolejności od najskuteczniejszych (mydło w płynie, mydło w kostce, żel antybakteryjny, nawilżone chusteczki).

Dzieci wspólnie z nauczycielem tworzy plakat pokazujący sytuacje, w których należy myć ręce. Przyklejały do dużego arkusza papieru piktogramy i uzasadniały w trakcie, dlaczego po tych czynnościach ręce wymagają umycia. Była również zabawa ruchowa pt. "Mydłomen". Poznały również wierszyk ortofoniczny pt. "Szur, szur, szur":

Wodę puszczam – kap, kap, kap,
Rączki myję – szur, szur, szur,
Mydłem pluskam – chlup, chlup, chlup
I brud tonie – bul, bul, bul.

Przedszkolaki odgadywały zagadki Łapsona, a na koniec naklejały naklejki mydła w kostce w swojej książeczce.

Blok 2: Potrafię prawidłowo umyć ręce

Dzieci uczyły się prawidłowego mycia rąk:

Po kolei, po kolei:

1. namydlenie dłoni
2. mycie grzbietu dłoni prawej
3. mycie grzbietu dłoni lewej
4. mycie między palcami
5. mycie kciuka
6. gilgotanie w środku dłoni
7. mycie nadgarstków
8. spłukiwanie
9. wycieranie ręcznikiem.

Naklejały instrukcję mycia rąk i zawiesiły ją w łazience oraz umyły w oparciu o nią ręce. Następnie dzieci doświadczały rozpuszczając kawałki mydła w zimnej i ciepłej wodzie. Wsypały do misek pokrojone mydło, mieszały i obserwowały, gdzie mydło rozpuści się szybciej: w wodzie ciepłej czy zimnej. Podsumowaniem eksperymentu była rozmowa z dziećmi o tym, dlaczego lepiej myć ręce w ciepłej wodzie. Na koniec dzieci wkleiły symbol mydła do swojej książeczki.

Blok 3: Brudne ręce? Co to, to nie.

Dzieci zamieniły się w detektywów i szukały ukrytych w sali Bakteriaków, Wirusiaków i Pasożytniaków, czyli małych
karteczek z podobiznami tych bohaterów schowanych w różnych zakamarkach. Na koniec wszyscy usiedli w kręgu i liczyli zdobycze oraz sprawdzały, kto okazał się być najskuteczniejszym detektywem. Podczas dyskusji i podsumowania zadania przypominały następujące fakty:

  1. W trakcie zabawy, i wielu innych aktywności, na naszych rękach gromadzi się brud.
  2. W brudzie żyją różne groźne organizmy: bakterie, wirusy, pasożyty.
  3. Z niektórymi poradzi sobie nasz organizm, inne mogą powodować choroby objawiające się np. bólem brzucha.
  4. Brudne ręce mogą powodować zakażenie, np. grypą lub przeziębieniem.
  5. Ważne jest mycie rąk szczególnie często podczas choroby lub po wycieraniu/dmuchaniu nosa w czasie kataru.

Dzieci tworzyły piasek kinetyczny. Zabawa wzbudziła ogromne zainteresowanie. Maluchy aktywnie pracowały w zrobieniu piasku, a następnie bawiły się doskonale. Po zakończeniu zabawy dzieci umyły ręce zgodnie z procedurą oraz z pomocą "Mydłomena".

Było również doświadczenie, jak mydło przegania tłuszcz i brud. Do płaskiego talerza zostało wlane mleko, następnie kilka kropel barwników w różnych kolorach. Dzieci namaczały patyczki w mydle i dotykały plam koloru. Obserwowały co się dzieje. Dzieci dyskutowały i wyciągały wnioski z eksperymentu.  Wniosek: barwnik łączy się z tłuszczem z mleka. Mydło „przegania” tłuszcz, dlatego widzimy, jak kolorowe plamy odsuwają się od mydła. Spocone i brudne ręce też są tłuste. Na koniec dzieci wklejały naklejkę z mydłem w płynie do swojej książeczki.

Blok 4: Mydłomena zabieram do domu

Był to dzień podsumowujący nasze wiadomości, gdzie dzieci odpowiadały na zadawane im pytania. W zabawie ruchowej pt. "Suszymy ręczniki", dzieci ćwiczyły szybkość i spryt oraz dowiadywały się, ze ręczniki trzeba suszyć, bo w mokrych również gromadzą się bakterie i wirusy.

Dzieci wysłuchały wiersza pt. "Trochę szkoda" i obejrzały globus, a następnie rozmawiały i wyciągały wnioski:

  • O marnowaniu wody przez niedokręcanie lub odkręcanie kranu dla zabawy (globus i miejsca, gdzie jest słodka i słona woda – słodkiej jest o wiele mniej i trzeba ją oszczędzać).
  • Kiedy kończymy myć ręce, trzeba dokładnie sprawdzić, czy kran jest dobrze zakręcony i czy woda nie kapie.
  • Ważny jest porządek w łazience po umyciu rąk. Przedszkolaki powinny zostawić łazienkę taką, jaką zastały: Resztki mydła lub piany w umywalce trzeba spłukać. Ręcznik po wytarciu dłoni trzeba odwiesić na miejsce,
    żeby wysechł. Po wyjściu z łazienki gasimy światło.

Na koniec dzieci wykonały postać "Mydomena" z kostki mydła, którego zabrali ze sobą do domu. Mydłomen będzie im przypominał o myciu rąk.

ZOBACZ: GALERIA ZDJĘĆ >>>