Przedszkole Integracyjne w Namysłowie
-
-
Statystyki
- Odwiedziny: 216433
- Do końca roku: 226 dni
- Do wakacji: 33 dni
Projekt "Czyściochowe przedszkole" - zagadnienie "Czystość rąk"
Dzieci z gr. I "Pszczółki" i gr. III "Misie" uczestniczą w projekcie "Czyściochowe Przedszkole". Jest to nowy program edukacyjny dla przedszkoli w całej Polsce, organizowany przez firmę Rossmann w ramach programu Rossnę! Junior.
Wizja i cel programu
Higiena osobista to jeden z istotniejszych elementów codziennego życia, który wpływa nie tylko na wygląd, ale również na zdrowie. Dobrych nawyków, także higienicznych, uczymy się już od najmłodszych lat. To, co wtedy przyswoimy, procentuje w dorosłym życiu.
Czas intensywnej nauki w wieku przedszkolnym warto wykorzystać także na kształtowanie dobrych nawyków higienicznych. Program Czyściochowe Przedszkole ma na celu pomagać nauczycielom w edukacji i motywowaniu przedszkolaków do codziennego dbania o higienę.
W minionym tygodniu poruszaliśmy zagadnienie dotyczące tematu "CZYSTOŚĆ RĄK". Celem tych zajęć było:
- zapoznanie z prawidłową techniką mycia rąk,
- zapoznanie z zasadami zachowania w łazience,
- kształtowanie umiejętności dbania o czystość rąk,
- kształtowanie świadomości ekologicznej,
- zapoznanie z zasadami dbania o czystość rąk.
Blok 1: Wiem, kiedy trzeba myć ręce
Dzieci poznały historię pieska Łapsona słuchając opowiadania pt. "Łapson i mycie rąk", który już wie kiedy należy myć łapy. Dzieci miały możliwość obejrzeć różne preparaty do mycia rąk: mydło w kostce (mogą być różne rodzaje), w płynie, żel antybakteryjny, nawilżane chusteczki do rąk itp. Przedszkolaki chętnie dotykały, wąchały i układały preparaty w kolejności od najskuteczniejszych (mydło w płynie, mydło w kostce, żel antybakteryjny, nawilżone chusteczki).
Dzieci wspólnie z nauczycielem tworzy plakat pokazujący sytuacje, w których należy myć ręce. Przyklejały do dużego arkusza papieru piktogramy i uzasadniały w trakcie, dlaczego po tych czynnościach ręce wymagają umycia. Była również zabawa ruchowa pt. "Mydłomen". Poznały również wierszyk ortofoniczny pt. "Szur, szur, szur":
Wodę puszczam – kap, kap, kap,
Rączki myję – szur, szur, szur,
Mydłem pluskam – chlup, chlup, chlup
I brud tonie – bul, bul, bul.
Przedszkolaki odgadywały zagadki Łapsona, a na koniec naklejały naklejki mydła w kostce w swojej książeczce.
Blok 2: Potrafię prawidłowo umyć ręce
Dzieci uczyły się prawidłowego mycia rąk:
Po kolei, po kolei:
1. namydlenie dłoni
2. mycie grzbietu dłoni prawej
3. mycie grzbietu dłoni lewej
4. mycie między palcami
5. mycie kciuka
6. gilgotanie w środku dłoni
7. mycie nadgarstków
8. spłukiwanie
9. wycieranie ręcznikiem.
Naklejały instrukcję mycia rąk i zawiesiły ją w łazience oraz umyły w oparciu o nią ręce. Następnie dzieci doświadczały rozpuszczając kawałki mydła w zimnej i ciepłej wodzie. Wsypały do misek pokrojone mydło, mieszały i obserwowały, gdzie mydło rozpuści się szybciej: w wodzie ciepłej czy zimnej. Podsumowaniem eksperymentu była rozmowa z dziećmi o tym, dlaczego lepiej myć ręce w ciepłej wodzie. Na koniec dzieci wkleiły symbol mydła do swojej książeczki.
Blok 3: Brudne ręce? Co to, to nie.
Dzieci zamieniły się w detektywów i szukały ukrytych w sali Bakteriaków, Wirusiaków i Pasożytniaków, czyli małych
karteczek z podobiznami tych bohaterów schowanych w różnych zakamarkach. Na koniec wszyscy usiedli w kręgu i liczyli zdobycze oraz sprawdzały, kto okazał się być najskuteczniejszym detektywem. Podczas dyskusji i podsumowania zadania przypominały następujące fakty:
- W trakcie zabawy, i wielu innych aktywności, na naszych rękach gromadzi się brud.
- W brudzie żyją różne groźne organizmy: bakterie, wirusy, pasożyty.
- Z niektórymi poradzi sobie nasz organizm, inne mogą powodować choroby objawiające się np. bólem brzucha.
- Brudne ręce mogą powodować zakażenie, np. grypą lub przeziębieniem.
- Ważne jest mycie rąk szczególnie często podczas choroby lub po wycieraniu/dmuchaniu nosa w czasie kataru.
Dzieci tworzyły piasek kinetyczny. Zabawa wzbudziła ogromne zainteresowanie. Maluchy aktywnie pracowały w zrobieniu piasku, a następnie bawiły się doskonale. Po zakończeniu zabawy dzieci umyły ręce zgodnie z procedurą oraz z pomocą "Mydłomena".
Było również doświadczenie, jak mydło przegania tłuszcz i brud. Do płaskiego talerza zostało wlane mleko, następnie kilka kropel barwników w różnych kolorach. Dzieci namaczały patyczki w mydle i dotykały plam koloru. Obserwowały co się dzieje. Dzieci dyskutowały i wyciągały wnioski z eksperymentu. Wniosek: barwnik łączy się z tłuszczem z mleka. Mydło „przegania” tłuszcz, dlatego widzimy, jak kolorowe plamy odsuwają się od mydła. Spocone i brudne ręce też są tłuste. Na koniec dzieci wklejały naklejkę z mydłem w płynie do swojej książeczki.
Blok 4: Mydłomena zabieram do domu
Był to dzień podsumowujący nasze wiadomości, gdzie dzieci odpowiadały na zadawane im pytania. W zabawie ruchowej pt. "Suszymy ręczniki", dzieci ćwiczyły szybkość i spryt oraz dowiadywały się, ze ręczniki trzeba suszyć, bo w mokrych również gromadzą się bakterie i wirusy.
Dzieci wysłuchały wiersza pt. "Trochę szkoda" i obejrzały globus, a następnie rozmawiały i wyciągały wnioski:
- O marnowaniu wody przez niedokręcanie lub odkręcanie kranu dla zabawy (globus i miejsca, gdzie jest słodka i słona woda – słodkiej jest o wiele mniej i trzeba ją oszczędzać).
- Kiedy kończymy myć ręce, trzeba dokładnie sprawdzić, czy kran jest dobrze zakręcony i czy woda nie kapie.
- Ważny jest porządek w łazience po umyciu rąk. Przedszkolaki powinny zostawić łazienkę taką, jaką zastały: Resztki mydła lub piany w umywalce trzeba spłukać. Ręcznik po wytarciu dłoni trzeba odwiesić na miejsce,
żeby wysechł. Po wyjściu z łazienki gasimy światło.
Na koniec dzieci wykonały postać "Mydomena" z kostki mydła, którego zabrali ze sobą do domu. Mydłomen będzie im przypominał o myciu rąk.
ZOBACZ: GALERIA ZDJĘĆ >>>